O placówce
Podstawowe informacje o placówce
Okręgowy Ośrodek Wychowawczy w Studzieńcu powstał na podstawie Zarządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 sierpnia 2022 roku w sprawie przekształcenia Zakładu Poprawczego w Studzieńcu w Okręgowy Ośrodek Wychowawczy w Studzieńcu ( Dz. U. Ministra Sprawiedliwości 2022. Poz. 167).
Historia tej najstarszej w kraju placówki jest przykładem działalności pedagogicznej ludzi, którzy rozumiejąc potrzeby młodzieży „trudnej wychowawczo” otworzyli tę placówkę 14 maja 1876 roku i realizowali w niej na przestrzeni lat wypracowane systemy wychowawcze.
Ośrodek znajduje się w historycznych zabudowaniach o racjonalnie rozplanowanych przestrzeniach. To jedyna placówka na świecie posiadającą własny kościół.
Ośrodek jest przeznaczony dla chłopców w wieku 13-19 lat. Placówka zapewnia w szczególności nauczanie ogólnokształcące i zawodowe, działalność kulturalno – oświatową, sportową, zapewniony dostęp do świadczeń zdrowotnych, przygotowanie nieletnich do samodzielnego funkcjonowania w życiu dorosłym zgodnie z obowiązującymi normami społecznymi i prawnymi.
Praca wychowawcza z nieletnimi oparta jest na wzajemnym szacunku i podmiotowym traktowaniu wychowanków w oparciu o indywidualny plan oddziaływań wychowawczych, resocjalizacyjnych i terapeutycznych, opracowany przez pedagoga i psychologa przy współudziale nieletniego i innych pracowników ośrodka.
W Okręgowym Ośrodku Wychowawczym w Studzieńcu stosuje się nowoczesne metody pracy wychowawczej i kontynuuje tradycje dobrej szkoły pedagogicznej. Wychowankowie, którzy tu przebywają, mogą zmienić dotychczasowy bieg wydarzeń, który kierował ich losem i powrócić do życia w społeczeństwie jako wolni i pełnowartościowi obywatele.
Organizacja placówki
Organizację ośrodka określają przepisy Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 31.08.2022r. w sprawie funkcjonowania okręgowych ośrodków wychowawczych, zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich (Dz.U.2022. poz.1897).
Schemat organizacyjny ośrodka:
W skład ośrodka wchodzą:
- internat;
- szkoły i warsztaty szkolne;
- zespół pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
- inne działy zapewniające realizację zadań ośrodka.
Nadzór zwierzchni
Minister Sprawiedliwości sprawuje zwierzchni nadzór nad okręgowymi ośrodkami wychowawczymi na podstawie art. 340, Ustawy z dnia 9 czerwca 2012 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz.U.2022. poz. 1700).
Nadzór pedagogiczny
Zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego nad okręgowymi ośrodkami wychowawczymi określają przepisy Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U.2020.poz.910).
Informacje o szkołach w placówce
W Okręgowym Ośrodku Wychowawczym w Studzieńcu funkcjonują:
Szkoła Podstawowa w Studzieńcu,
96-330 Puszcza Mariańska, Studzieniec 20 A.
Szkoła prowadzi obecnie przysposobienie do pracy w zawodzie:
- monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie nr zawodu 712905.
Branżowa Szkoła I Stopnia w Studzieńcu,
96-330 Puszcza Mariańska, Studzieniec 20a.
Szkoła prowadzi obecnie kształcenie zawodowe w kierunkach:
- stolarz nr zawodu 752205,
- kucharz nr zawodu 512001,
- monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie nr zawodu 712905.
OFERTA RESOCJALIZACYJNA SZKÓŁ
Informacje o warsztatach szkolnych
Pobyt wychowanka w naszym ośrodku to czas, w którym ma on możliwość nadrobienia zaległości szkolnych, wybrania odpowiedniego zawodu z uwzględnieniem swoich zainteresowań i predyspozycji. To czas na zdobycie wiedzy i umiejętności fachowych w wybranym przez siebie zawodzie, które dają możliwość znalezienia odpowiedniej pracy po opuszczeniu ośrodka.
Każdy nieletni przebywający w Okręgowym Ośrodku Wychowawczym w Studzieńcu ma możliwość zdobywania kwalifikacji zawodowych w wybranym przez siebie zawodzie. Szkolenie zawodowe prowadzone jest na poziomie:
• szkoły branżowej w formie nauki zawodu,
• szkoły podstawowej w formie przyuczenia do wykonywania określonej pracy.
Wychowankowie mają możliwość kształcenia się w następujących kierunkach:
- kucharz,
- stolarz,
- monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie,
- ogrodnik.
Dzięki kształceniu w różnych w kierunkach, które odpowiadają potrzebom rynku pracy wychowankowie mają możliwość wyboru nauki zawodu dostosowanego do ich zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji.
Kształcenie zawodowe odbywa się na terenie placówki w warsztatach szkolnych.
Zajęcia odbywają się w budynkach warsztatowych oraz klasopracowniach przedmiotów zawodowych. Pomieszczenia wyposażone w odpowiednie maszyny, narzędzia i elektronarzędzia, zaplecza techniczne, środki audiowizualne i pomoce dydaktyczne. Pomieszczenia warsztatowe przygotowane są także do przeprowadzania egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w danym zawodzie.
OFERTA RESOCJALIZACYJNA WARSZTATÓW SZKOLNYCH
Informacje o internacie
Internat stanowi integralną część zakładu. Wychowankowie przebywają w nim poza czasem nauki szkolnej i warsztatowej, od poniedziałku do soboty w godzinach 15.00 do 8.00 rano następnego dnia oraz przez całą dobę w niedzielę i święta. Za funkcjonowanie tego działu placówki odpowiada kierownik internatu.
Na terenie internatu, w ramach pracy z młodzieżą, dążymy do jej wszechstronnego rozwoju zarówno fizycznego, społecznego jak również intelektualnego. Poprzez odpowiednie oddziaływania rozwijamy w naszych podopiecznych wiarę we własne siły, zwracamy uwagę na wartości pozytywne, uczymy pokonywania samodzielnie trudności. Aby powyższe oddziaływania były skuteczne, stwarzamy i kształtujemy odpowiednie warunki korzystne dla przebiegu procesów emocjonalnych.
Internat posiada doskonałą bazę mieszkaniową, która sprzyja zapewnieniu dobrych warunków bytowych i zaspokojeniu potrzeb materialnych. Każda grupa wychowawcza znajduje się w oddzielnym budynku posiadającym odpowiednio wyposażone miejsca niezbędne do pracy, nauki i wypoczynku. Część dolna każdej grupy składa się z szatni, obszernej świetlicy, pomieszczenia socjalnego, pokoju wychowawców, toalety oraz magazynku W górnych pomieszczeniach znajdują się 2 – 3 osobowe sypialnie dla wychowanków oraz toalety.
Budynki internatu otoczone są zielenią blisko 150 letniego parku wraz infrastrukturą rekreacyjną i sportową w postaci boiska do piłki plażowej, altany oraz miejsca na ognisko. W bezpośrednim sąsiedztwie znajduje się także boisko wielofunkcyjne oraz pełnowymiarowe boisko piłkarskie z okalającą je bieżnią sportową.
W jednym z budynków internatu znajduje się klub, w którym organizowane są m.in. spotkania z ciekawymi ludźmi, konkursy, wyświetlane są filmy. Wychowankowie mogą spędzać też czas w klubie, w niedzielne i świąteczne popołudnia grając w bilard i piłkarzyki, szachy .
Internat posiada łącznie sześć budynków mieszkalnych przeznaczonych dla grup wychowawczych oraz hostelu. W budynku hostelu wychowankowie mieszkają samodzielnie przygotowując się do opuszczenia placówki. Najczęściej podejmują pracę oraz kontynuują naukę poza ośrodkiem.
OFERTA RESOCJALIZACYJNA INTERNATU
OFERTA ZESPOŁU POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ
- W skład zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej wchodzą:
- Pedagog
- Pedagog specjalny
- Psycholog
- Psycholog – specjalista terapii uzależnień od narkotyków
- Zespół pomocy psychologiczno-pedagogicznej zapewnia wychowankom pomoc w formie realizacji następujących programów:
- Program adaptacji nowych wychowanków
- Przeprowadzenie rozmowy wstępnej.
- Sporządzenie diagnozy.
- Przeprowadzenie innych badań osobopoznawczych.
- Zapoznanie nieletniego z regulaminem zakładu i wyjaśnienie wątpliwości.
- Poznanie nieletniego z ośrodkiem, wprowadzenie do szkoły, internatu, warsztatu.
- Udzielanie wsparcia emocjonalnego, budowanie poczucia bezpieczeństwa.
- Integracja w środowisku grupy wychowawczej, włączenie w życie społeczności ośrodka, budowanie relacji interpersonalnych opartych na wzajemnym szacunku.
- Utrzymywanie kontaktu ze środowiskiem rodzinnym.
- Indywidualny plan oddziaływań wychowawczych, resocjalizacyjnych i terapeutycznych
- Indywidualny plan oddziaływań opracowuje pedagog i psycholog z udziałem nieletniego i innych pracowników ośrodka zgodnie z wytycznymi zawartymi w rozporządzeniu w sprawie pobytu nieletnich w okręgowym ośrodku wychowawczym.
- Program opieki psychologiczno-pedagogicznej dla wychowanków umieszczonych w ośrodku tymczasowo
- Program oddziaływań indywidualnych skierowany do wychowanków umieszczonym w ośrodku tymczasowo.
- Program ukierunkowany jest na rozpoczęcie procesu resocjalizacji.
- Program zakłada udzielenie nieletniemu pomocy psychologicznej, pedagogicznej, terapeutycznej i psychiatrycznej.
- Program profilaktyki uzależnień
- Program skierowany jest do nieletnich eksperymentujących z zażywaniem substancji psychoaktywnych.
- Program realizowany jest w formie zajęć indywidualnych i grupowych.
- Program oddziaływań terapeutycznych dla wychowanków uzależnionych
- Program skierowany jest do nieletnich zażywających substancje psychoaktywne w sposób szkodliwy i uzależnionych od substancji psychoaktywnych.
- Program realizowany jest w formie zajęć indywidualnych i grupowych w zależność od potrzeb wychowanków.
- Program profilaktyki uniwersalnej UNPLUGGED
- Program adaptacji nowych wychowanków
- Rekomendowany program profilaktyki używania substancji psychoaktywnych oparty na modelu wszechstronnego wpływu społecznego.
- Program profilaktyki uniwersalnej SPÓJRZ INACZEJ
- Rekomendowany program profilaktyki ukierunkowany na rozwój osobowości oraz zdolności przystosowania społecznego poprzez trenowanie ważnych umiejętności życiowych.
- Program oddziaływań skierowanych na środowisko rodzinne nieletniego
- Pomoc rodzicom/opiekunom nieletnich w formie poradnictwa indywidualnego.
- Organizacja spotkania z rodzicami/opiekunami na terenie ośrodka.
- Warsztaty i szkolenia dla rodziców/opiekunów na terenie ośrodka.
- Program socjoterapii
- Rozwój samoświadomości.
- Budowanie poczucia własnej wartości.
- Podniesienie samooceny.
- Autoprezentacja.
- Odreagowanie napięć i emocji.
- Program rozwoju osobistego
- Terapia grupowa (rozwój samoświadomości, praca nad zmianą swoich zachowań i postaw, wsparcie w radzeniu sobie z trudnościami emocjonalnymi).
- Terapia pedagogiczna
- Program oddziaływań skierowanych na środowisko rodzinne nieletniego
- Zajęcia grupowe i indywidualne.
- Trening Umiejętności Społecznych
- Zajęcia indywidualne mające na celu zmniejszanie deficytów w zakresie kompetencji społecznych i rozwijanie umiejętności pozwalających na skuteczne radzenie sobie w życiu.
- Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne
- Zajęcia indywidualne (modyfikowanie zachowania na bardziej aprobowane społecznie, poprawa funkcjonowania społecznego, rozpoznawanie i nazywanie emocji, asertywność, odmawianie i stawianie granic, radzenie sobie z emocjami, rozwiązywanie konfliktów).
- Program rozwijania kompetencji społecznych
- Program realizowany jest w formie zajęć indywidualnych i grupowych.
- Skierowany jest do wychowanków przygotowywanych do opuszczenia placówki.
- Rozwój umiejętności komunikowania się z ludźmi i nawiązywania udanych relacji interpersonalnych.
- Zwiększenie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
- Rozwój umiejętności rozumienia siebie i innych, zwiększenie wrażliwości na potrzeby innych ludzi.
- Kształtowanie umiejętność zachowania zgodnie z normami społecznymi oraz swoboda zmiany zachowania w zależności od potrzeb lub danej sytuacji.
- Przygotowanie do kontaktu z instytucjami rynku pracy i pomocy społecznej.
- Program rozwijania kompetencji społecznych
- Zespół pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzi w ośrodku badania dotyczące poczucia bezpieczeństwa wychowanków oraz inne dotyczące funkcjonowania ośrodka.
- Zespół inicjuje i prowadzi działania interwencyjne i mediacyjne w sytuacjach problemowych i kryzysowych.
- Zespół udziela doraźnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej (udzielanie pomocy w rozwiązywaniu bieżących problemów i trudności zgłaszanych przez wychowanka, udzielenie wsparcia psychicznego w trudnych sytuacjach).
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH – WERSJA ZUPEŁNA
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH – WERSJA SKRÓCONA DLA WYCHOWANKÓW